Együttműködés tanulása a szociális és a közösségi munkában

E-mail Nyomtatás PDF

Az „Együttműködés és felelősségvállalás tanulása a szociális és közösségi munkában” című kötet tanulmányai a témakör legfontosabb alapfogalmaiból és azok egymáshoz való viszonyrendszeréből, így a közösség sokféle megközelítéséből és értelmezéséből indulnak ki. A közösség így nem más, mint a fontos ügyekhez kötődő célok, értékek, normák, identitás, másfelől a lehetőség, elszámoltathatóság, vetélkedés és a konfliktusok színtere. A közösség fejlődése – azaz az alulról építkező közösségek képessé tétele – pedig az embereket érintő kérdésekben való részvételt és bevonódást, a kapcsolatok és képviselet erősítését, a döntésképesség fejlesztését, mindezekkel a különböző problémákra adott rugalmas, innovatív megoldásokat, egyfajta szociális és közösségi vállalkozásokat jelenti.

A kvázi munkáltató könyv második részében kifejezetten olyan tanulmányok vannak, amelyek a szakmai tevékenység és az arra történő felkészítés - képzés szükségszerű összefüggéseire helyezik a hangsúlyt. Budai István – Kozma Judit szerzőpáros tanulmánya a szociális és közösségi munka nemzetközi és hazai helyzetéből, problémáiból kiindulva a szociális szolgáltatások modernizációját és a szociális professzió fejlesztésének trendjeit és válaszait (menedzserizmus, elnyomás elleni szemlélet, konstruktivizmus, reflektív gyakorlat) veszi alapul. A professzió és az arra felkészítő képzés alapvető lényegére, filozófiájára és a képzésfejlesztési folyamatokra fókuszáló írás a kompetenciaalapú képzési koncepciók kidolgozásának, megvalósításának szempontjait vázolja fel, lényegében az Útitársak projektben kidolgozott programok elméleti alapvetéseként. Kimondják, hogy a képzésben a résztvevőknek kell a szakértőkké válniuk saját tanulásuk vonatkozásában, és nekik kell vállalniuk a felelősséget a saját kompetenciáik fejlődéséért. Ha ez így lesz a képző folyamatban, akkor tudnak majd igazán a szociális kérdések és a közösségi ügyek szakértőjévé válni. A tanár pedig így „csak” lehetőségeket kínál fel, beavat, segít, tanácsot ad, vezet, tutorál és facilitál e folyamatban.

A szerkesztők „aktivizáló olvasásra” buzdítják az Olvasót, a kötetben az egyes témák tanulmányozásához és tanulásához szempontokat, továbbá egyénileg, teamben, csoportban elvégezhető feladatokat és gyakorlatokat kínálnak. Utóbbiak elvégzése teszi teljessé eredményesebbé a megismerést és a tudást.

Budai István

Kapcsolódó fájlok:
FájlnévLeírásMéretUtolsó módosítás
Fájl letöltése (egyuttmukodes-tanulasa-kotet.pdf)Együttműködés tanulása kötetAdobe Acrobat PDF2001 Kb2012/5/2 06:46
Módosítás dátuma: 2012. június 07. csütörtök, 13:25  

Ki olvas minket?

Oldalainkat 40 vendég böngészi